(1506)طیبات از بهر کی؟ للطّیبین |
|
یار را خوش کن، برنجان، و ببین |
(1507)یک مثال ای دل پی فرقی بیار |
|
تا بدانی جبر را از اختیار |
(1508)دست کان لرزان بود از ارتعا ش |
|
وآن که دستی را تو لرزانی زجاش |
(1509)هر دو جنبش آفریدهْ حق شناس |
|
لیک نتوان کرد این با آن قیاس |
(1510)زآن پشیمانیکه لرزانیدیاش |
|
مُرتعش را کی پشیمان دیدیاش |
(1511)بحث عقل است این،چه عقل؟آن حیلهگر |
|
تا ضعیفی ره برد آنجا مگر |
طیبات : اشاره است به آیهى شریفه: وَ اَلطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ (و زنان پاک براى مردان پاکاند)[1]
یار را خوش کن، برنجان، و ببین: یعنی پروردگار را خوشحال کن یا به رنجان و نتیجه هر دو را ببین.
ارتعا ش: یعنی لرزان.
وآن که دستی را تو لرزانی زجاش: منظور سخن این استکه هر حرکت، وقتی که مسبوق به انگیزهْ درونی باشد مسئولیت و در نتیجه ثواب و عقاب دارد، اما دستی که به دلیل سستی اعصاب دچار لرزش شد، صاحب آن نمیتواند از این حرکت، پشیمان یا خشنود باشد.
بحث عقل است این،چه عقل؟آن حیلهگر: مولانا به کسانی که به استناد قدرت مطلق پروردگار، گناه خود را هم به گردن خدا میگذارند، میگوید: اینگونه بحثها و استدلالها بحث عقل مادی و حسابگر است که افراد ضعیف و کم مغز به آسانی آن را میپذیرند.
( 1506) بانوان پاک براى مردان پاک هستند رفیق را از خود مرنجان و او را خوشحال نگه دار و ببین تا چه اندازه مفید خواهد بود. ( 1507) اکنون مثالى ذکر مىکنم تا فرق میانه جبر و اختیار معلوم گردد. ( 1508) دستى از اثر بیمارى رعشه مىلرزد گاهى هم تو دست خود را با اختیار مىلرزانى.( 1509) این هر دو لرزش آفریده حقند ولى مثل هم نیستند.( 1510) اگر لرزش دست را کار بدى فرض کنیم کسى که بیمارى رعشه دارد از ارتعاش دستش پشیمان و شرمنده نیست ولى تو که دست خود را لرزاندهاى شرمنده و پشیمانى. ( 1511) این بحث یک بحث عقلى است بحث عقلى مىدانى یعنى چه؟ یعنى عقل حیله بر مىانگیزد تا شاید ضعیفى بحقیقت امر پى ببرد.
هر کار نیک پاداش نیک دارد چنان که خداوند در قرآن فرموده است: زنان پاک برای مردان پاکاند. پروردگار را خوشحال کن یا به رنجان و نتیجه هر دو را ببین. سپس مولانا مثالی را برای جبر و اختیار میآورد و میگوید: هر حرکت، وقتی که مسبوق به انگیزهْ درونی باشد مسئولیت و در نتیجه ثواب و عقاب دارد، اما دستی که به دلیل سستی اعصاب دچار لرزش شد، صاحب آن نمیتواند از این حرکت، پشیمان یا خشنود باشد.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |